De uitdaging: nieuwe thuiswerkplekken creëren binnen een circulair beleid

PricewaterhouseCoopers (PwC) is een internationaal adviesbureau voor accountancy en belastingen met meerdere vestigingen in Nederland. Met een hoofdkantoor in Amsterdam werken er in totaal circa 5.000 mensen voor PwC in Nederland. En toen kwam Corona. Bedrijven werden gemaand hun deuren te sluiten en medewerkers moesten waar mogelijk thuiswerken. Maar hoe zorg je nou voor de juiste inrichting van al die thuiswerkplekken? Elk huis is immers anders. Binnen haar circulaire bedrijfsvoering wil PwC bovendien uitsluitend refurbished meubilair inzetten. PwC ging die uitdaging aan met Alvero, met pay per use voor vijf jaar.

nieuwe thuiswerkplekken creëren binnen een circulair beleid

De uitdaging van Rob Klinkert

“Een compleet andere manier van werken, maar er zijn veel mogelijkheden”, aldus Rob Klinkert, Senior Portfolio Manager Facility Management binnen PwC. Transactioneel of toch circulair inkopen, dat is een vraag waar veel bedrijven mee stoeien. Rob is overtuigd dat hij als Duurzame Impactmaker veel kan betekenen. Op het gebied van circulaire inkoop en tevens op het gebied van inkoop, gezondheid en vitaliteit. “Wel draait het erom of je in staat bent om verbinding te maken met collega’s op deze onderwerpen. Om het eerst te adresseren en vervolgens samen een plan te maken.”

Snel leveren en blijven aanpassen waar het nodig is

Op 1 juni 2021 bestelden PwC-medewerkers door heel Nederland thuiswerkplekken. De eerste levering volgde twee weken later. Alvero medewerkers plaatsen de thuiswerkplekken op de gewenste verdieping zodat er meteen gewerkt kan worden. Omdat PwC het meubilair voor vijf jaar huurt, blijft de inzet flexibel en circulair: thuiswerkplekken van medewerkers die uit dienst gaan, worden elders ingezet.

Aantallen PwC
De thuiswerkoperatie van PwC in enkele kerncijfers.

Een gigantische operatie met ruimte voor de wensen van medewerkers

Samen met PwC stelden we een assortiment samen. Via een op maat gemaakt thuiswerkportaal kunnen werknemers hun meubilair uitkiezen en bestellen. Zo krijgt elke werknemer een thuiswerkplek die in stijl en afmetingen past in het interieur.

Thuiswerkplek bestelportal

Nog niet eerder waren er op deze schaal en in dit tempo thuiswerkplekken nodig

Alvero leverde vervolgens de bestelde spullen aan alle medewerkers. Ging iemand uit dienst, dan werd het meubilair ook weer opgehaald. De piek van de Coronaperiode was voor ook voor ons een flinke uitdaging, omdat er nog niet eerder op deze schaal en in dit tempo thuiswerkplekken nodig waren. Met meer dan 20.000 geleverde thuiswerkplekken zijn we inmiddels expert op dit gebied geworden. Wij zijn voorbereid op een nieuwe thuiswerkgolf, mocht die zich ooit aandienen. Overigens ook als het om kleinere aantallen gaat.

Wit frame met grijs eiken blad? Of zwart frame met donker eiken blad? Medewerkers kunnen zelf kiezen.
Wit frame met grijs eiken blad? Of zwart frame met donker eiken blad? Medewerkers kunnen zelf kiezen.

Op maat gemaakte portals en een dashboard sturen het proces

Speciaal voor dit project hebben we een portal gebouwd in het Nederlands en Engels. Om meubilair op te laten halen is er een retourportal, ook in twee talen. Daarnaast heeft PwC beschikking over een realtime dashboard dat 24-7 inzicht biedt in de bestelde thuiswerkplekken: aantallen, soorten en locaties. Medewerkers kunnen kiezen uit een elektrisch zit-sta bureau in 18 verschillende variaties (grootte, bladkleur, framekleur), een ergonomische bureaustoel, bureaulamp, voetensteun, laptopverhoger en zit-sta werkhulp. Dat laatste is interessant voor werknemers die kleiner behuisd zijn, zodat ze toch ergonomisch kunnen werken aan de keukentafel.

Extra service: tijdelijke oplossing terug naar kantoor

Als tijdelijke oplossing hadden veel medewerkers een bureaustoel van kantoor mee naar huis genomen. Als extra service hebben wij deze bij levering van de thuiswerkplekken mee retour genomen en schoongemaakt in ons magazijn in Oosterhout. Vervolgens hebben we deze bureaustoelen weer teruggebracht naar een van de zeven PwC kantoren in Nederland.

Zo maken we thuiswerken circulair

Zo maken we thuiswerken circulair

credits

PwC
Rob Klinkert
Amsterdam Westgate
Thomas R. Malthusstraat 5, Amsterdam

 
  

De volledige case in een PDF-bestand met extra beeldmateriaal ontvangen?

Vul jouw e-mailadres in en ontvang de case.

 
  

Meer weten over de case van PwC?

Vraag gerust naar extra informatie en stel jouw vragen. Reinier vertelt je graag alle ins en outs van deze case.

bel +31 6 54 66 33 06

mail [email protected]

 

Reinier Nederhoed Alvero Kantoormeubelverhuur